La ruta en bus per la ciutat

31/03/2022, 16:35

El passat dissabte 26 de març el CELH, CRP i el Casalet van organitzar una Ruta en bus per la ciutat de l'Hospitalet. La pluja no va impedir que 25 mestres participessin en aquesta ruta,  guiada magistralment pel Manuel Domínguez , president del Centre d'Estudis de l'Hospitalet. El principi de la ruta va ser el Pont de la Llibertat i a partir d'aquí el recorregut va transcórrer per la majoria dels barris de la nostra ciutat. Vam passar per la "Via Augusta" ,  molt a prop del lloc que va donar nom a la nostra ciutat, el petit hospital de la Torre Blanca,   el cognom serà pel nostre Rubricatus, el riu Llobregat.

Van enfilar cap als barris del Samontà : Sanfeliu , Pubilla Casas, La Florida, Les Planes . Aquests van créixer a partir del segon gran episodi immigratori dels anys 50-60. La Florida és el barri amb més densitat d'Europa i els Blocs Florida de 1955 possiblement la zona més pobra de la ciutat.  El projecte de Puig Gairalt de la ciutat jardí es va esfumar en el temps.

A la carretera de Madrid, la de Carlos III, vam poder veure dos edificis singulars del segle XVIII , un el de Pubilla Casas, ben conservat dins del Col·legi Sant Josep Obrer, l'altra Can Rigalt en un estat més que lamentable. 

Ens vam endinsar en Collblanc i la Torrassa, aquests dos barris van ser poblats arrel de la primera onada  immigratória que va tenir la ciutat durant els anys 20 - 30. La Torrassa anomenada : " La Múrcia  Chica", va ser un feu de l'anarcosindicalisme. El Castell de Bellvís del segle XII va donar nom al barri. Els barris del Samontà són els que més persones han rebut de la tercera onada immigratòria del segle XXI , provinents de l'estranger, avui Marroc, Bolívia, Honduras, Paquistan i Índia són els països que més habitants aporten. A l'Hospitalet vivim persones de 167 països.  Atravessàrem les vies dels trens i del metro  i vam passar del nord al sud, encara que a l'Hospitalet, hi ha evidències de que al Nord es troba el Sud ....Passem als barris de La Marina : Santa Eulàlia  on es va instal·lar indústries, sobretot del tèxtil a partir del segle XIX i va patir una certa suburbialització respecte a les veïnes Sants i Barcelona. Sant Josep on es trobava la indústria de la ceràmica  avui dia s'estan construïnt molts habitatges, com on havia estat una de les grans indústries , Cosme Toda. Els espais que van quedant "lliures" ràpidament són substituïts per habitatges. Vam veure el Gornal, un polígon públic, construït el 1976 per a les persones que vivien en les barraques de la Bomba , on ara està el barri amb menys habitants de l'Hospitalet, Gran Via Sud i per a la població de Can Pi, el barri dels escombriaries. I anem al barri de Bellvitge de 1965, el que està més a prop del riu Llobregat, encara que l'accés és molt millorable, queda alguna masia que dóna idea de la importància que l'agricultura va tenir en aquesta zona de La Marina. Les grans lluites veïnals van aconseguir tranformar aquest barri en un dels millors llocs de l'Hospitalet. Ara apareix un nou perill , cal un PDU per fer el BioPol ? Sembla que no caldria.  Dóna la sensació de que no preocupi que l'Hospitalet sigui la ciutat amb més densitat de Catalunya i d'Espanya.   

Malgrat els paraigües , el neteja parabrises gairebé en moviment durant tota la ruta, i l'autocar un pèl gran per circular per molts indrets de l'Hospitalet, vam poder gaudir de les expliacions del Manuel i conèixer una mica més la ciutat on vivim o on treballem. Acabem la ruta on la vam començar,  al Pont de la Llibertat d'Arranz Bravo.

Es recorda que la propera  sortida del "Conèixer l'Hospitalet" serà el dimarts 3 de maig, a les 17.30 h fent un recorregut a peu per la Vila Vella.